خاطیره‌لر دوراغی (حیکایه‌لر)، حسین واحدی‌نین اؤزل بلوقو Hüseyn vahidi-nin özəl bloqu - Hekayələr

گشت و گذاری در جاذبه های گردشگری اورمیه

یازار yazar :حسین واحدى
تاریخ:جمعه 4 دی 1394-06:36

به تازگی در شهر اورمیه اولین باغ وحش استان آذربایجان غربی شروع بكار كرده است. خوب است جهت حمایت از این باغ وحش تازه تاسیس و نیز دیدن حیوانات مختلف آن به آنجا هم سری بزنید. باغ وحش ارومیه در كیلومتر 20 جاده اورمیه-تبریز قرار دارد. تفرجگاهها ی "بند" و "قاسیملی دره سی" ( دره شهدا ) و "باراندوز چایی" نیز جزو نقاط پر مسافر شهر اورمیه می باشد. به ویژه در فصل بهار و تابستان و خصوصا در ایام تعطیل این تفرجگاه ها پذیرای انبوه شهروندان اورمیه ای و یا مسافرین این شهر است، تفرجگاه هایی كه مسیر سرسبز و زیبا دارند. از تفرجگاه بند "شهر چایی"  و  از تفرجگاه باراندوز نیز رودخانه "باراندوز" گذر می كند.


روزهای جمعه در كنار این رودهایی كه جاری هستند تا خود را به معشوق خود یعنی دریاچه اورمیه برسانند ، خانواده ها سفره های خود را پهن می كنند و معمولا هم با فامیل و یا آشنایان خود به آنجا می روند.

اگر فصل زمستان گذرتان به اورمیه افتاد بهترین جا برای داشتن لحظاتی به یاد ماندنی به پیست اسكی "خشاكو" سری بزنید. البته در تابستان نیز این منطقه زیباست و در نزدیكی های خوشاكو از دریاچه "مارمیشو" نیز نمی توان گذشت و دیدن و اتراق كردن در كنار آن خالی از لطف نیست.

جاده های روستایی اورمیه نیز حال و هوای خاصی دارد. با نمای زیبا و سر سبز، روستاهای متعدد و دیدنی كه خوردن نهار در مسیر این روستاها نیز میتواند جذاب باشد. در میان این روستاها، به طور یقین روستای "گمی چی" با همه متفاوت بوده و به خاطر فروش مستقیم محصولات كشاورزی و سفره خانه های رو باز، شكل و شمایل متفاوتی را داراست. این روستا در نزدیكی دهكده ساحلی چی چست در كنار دریاچه اورمیه قرار دارد. بعد از خرید و خوردن آش محلی در روستای گمی‌چی میتوانید در ادامه و امتداد جاده سری به روستای امامزاده و زیارتی نیز از امامزاده این روستا داشته باشید. معمولا در فصول سرد نیز بازار كشاورزی این منطقه دایر است. برای رسیدن به روستای "گمی چی" هم از جاده اورمیه- مهاباد و هم از جاده چی چست میتوانید بروید.


در بیست و پنج كیلومتری جاده اورمیه-سلماس و در نزدیكی شهر كوچك نوشین شهر روستای تاریخی "داغ عسگر آباد" قرار دارد كه دیدن این روستا نیز میتواند برای مسافران عزیز شهر اورمیه جالب باشد. قسمتهایی از حصار قله وار این روستا، به مرور زمان و در اثر بی اعتنایی مردم و مسئولین تخریب شده است.

از روستاهای دیگری كه برای گردش و دیدن، نمی توان از ذكر نامش گذشت روستای "سوپور قان" می باشد كه سر دری های خانه های قدیمی آن با طبیعت زیبای اطراف روستا، چشم هر بیننده ای را مجذوب می كند.

تقریبا اكثر نقاط اورمیه زیباست و طبیعت منحصر به فردش مورد توجه خاصی باید قرار گیرد. تالاب "گوله مرز" در روستای گوله مرز نیز مكانی دیگر برای بازدید و تفریح و گردش است. این مرداب كه نقاطی از آن محلی آرام برای ماهیگیری است، مكانی مناسب برای علاقه مندان به ماهیگیری می باشد. البته ید شهر چایی نیز بعد از ایجاد سد، جایی شده برای تفریح ماهیگیران و نیز دشمنی برای دریاچه اورمیه!

مكان دیگری كه، آنجا را بیشتر علاقه مندان به كوهنوردی بهتر می شناسند و دوست دارند، "سیر داغی" می باشد. كه در مسیر تفرجگاه بند است. از بلندیهای سیر داغی چشم اندازی زیبا از روستای بند و نیز قسمتی از شهر اورمیه را میتوان مشاهده كرد. اگر تصمیم دارید چندین روز متوالی در اورمیه بمانید حتما سری هم به "دالامپر" آن منطقه كه راه منتهی به آن هم جاده بند است، نیز بزنید.

اگر پول كافی به همراه دارید  میتوانید به مركز توریستی « باری" رفته و لحظاتی به یاد ماندنی داشته باشید. باری، در نزدیكی شهر قوشچی و در بخش انزل شهرستان اورمیه ساخته شده است كه با احیای دریاچه اورمیه بازار گردشگری این مكان نیز رونق خوبی پیدا خواهد كرد. در اطراف باری سنگر دفاعی "كاظم داشی" وجود دارد كه تماشای آن، رشادت های مرد غیور آذربایجان، كاظم خان قوشچی را كه در برابر اشرار زمان خود مبارزاتی داشته و نام خود را برای همیشه در تاریخ دیار آذربایجان زنده نگه داشته است را در یادها زنده میكند.

اگر اهل آب گرم هستید میتوانید در چشمه "ایستی سو" در نزدیكی قوشچی نیز سری بزنید. در كنار شهر قوشچی، قولونجی قرار دارد كه مرحوم "دده كاتیب" شاعر بلند آوازه  آذربایجانی اهل آنجاست. مزار آن مرحوم نیز در قولونجی می باشد.


عکسهایی بسیار دیدنی: بازار ارومیه

در داخل شهر اورمیه نیز، قدم زدن در خیابان های امام، خیام، استادان برای هر مسافری میتواند خوشایند باشد.  مغازه ها و پاساژهایی رنگارنگ و متفاوت با تركیبی از ساختمان های قدیمی و نو، در نوع خود جذاب و دیدنی است. در خیابان امام و كوچه های منتهی به آن آثار تاریخی‌ای همچون، «سردار مسجدی» ، «مناره مسجدی» ، « هدایت مدرسه سی» ، «جمعه مسجد‍ی» ،«اورمیه بازاری» ، كلیسای «ننه مریم» قرار گرفته اند. دو میدان بزرگ، یكی موسوم به "مركز" و دیگری "ایالت" نیز وجود دارد كه در دو سر خیابان امام واقع شده اند. در میدان ایالت ساختمان های قدیمی ارتش، شهرداری و میراث فرنگی قرار دارد. میدان ایالت زیباترین میدان شهر اورمیه می باشد. در نزدیكی میدان مركز و در خیابان مهاباد نیز مسجد «سوننولر» قرار دارد كه اهل تسنن اورمیه اعم از تركهای سنی مذهب و غیره نماز جمعه خود و مراسماتشان را در آنجا برگزار میكنند. لازم به ذكر است، اكثر مردم اورمیه شیعه بوده و نماز جمعه‌شان را نیز، در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اقامه می كنند.

"اوچ گونبز" كه در فارسی سه گنبد گفته می شود، از دیگر آثار تاریخی اسلامی شهر اورمیه هست كه در خیابان راهنمایی امروزی قرار دارد. این بنای مقبره ای شکل متعلق به دوره سلجوقیان و در دوره اتابکان آذربایجان ساخته شده، مقبره به صورت استوانه ای شکل در دو طبقه ساخته شده که بخش های آن عبارت است از سردابه و عبادتگاه.

موزه شهر اورمیه نیز كه در خیابان بهشتی (دانشكده) واقع است، همیشه ایام پذیرای مسافران و علاقه مندان به تاریخ بوده و محل دیگریست برای بازدید شما مسافران عزیز.

اگر وقت نهار یا شام است و می خواهید غذایی سالم و ارزان قیمت صرف نمایید، می توانید به خیابان امام و به كوچه مخابرات (نزدیكی خیابان خیام) رفته و در مغازه های ارائه كباب سیب زمینی (یئر آلما كابابی) و دوغ خوشمزه محلی، میل كنید. معروفترین و قدیمی ترین مغازه "یئر آلما كابابی" متعلق است به آقای حسن آیرانچی، ایشان حدود چهل سال است كه به این شغل مشغول می باشد. با نوشیدن دوغ محلی حسن آیرانچی هیچ دوغ دیگری را پسند نخواهید كرد.

پس از صرف غذا، اگر بعد از ظهر است و وقت دارید، می توانید به پاساژهای معروف شهر رفته و خرید كنید. پاساژهایی همچون "آذربایجان" واقع در میدان خیام و  پاساژ "صدر" واقع در خیابان خیام. خرید از بازار قدیمی و یا بازار نیكخواه و بازارچه آذربایجان را نیز از یاد نبرید. در این میان علاقه مندان با محصولات تاناكورایی، به بازار روز تاناكورا هم مراجعه می نمایند. بازار تاناكورا در ابتدای جاده اورمیه-اشنویه و بازارچه آذربایجان نیز در ابتدای جاده اورمیه-تبریز قرار گرفته است.

اگر پس از میل "یئرآلما كابابی"، خورشید جایش را به ماه داده، می توانید به "پارك جنگلی" رفته، هم آنجا اتراق نمایید و هم منظره شبانه شهر را تماشا نمایید.


از پاركهای بزرگ اورمیه نیز، می توان پارك های "ائللرباغی"، "الغدیر"، "ساعت" و "ملت" را نام برد. پارك بزرگ "ائللرباغی" و "الغدیر" در ساحل رود "شهر" یا همان شهرچایی قرار دارند. در كنار پارك "ائللرباغی"، می توانید به سینمای پنج بعدی، "دنیای بازی" و "پارك ترافیك" نیز سری بزنید.

اگر اهل سینما هستید، خود را به زحمت نیاندازید، چون علاوه بر نبودن فیلم های سینمایی بومی، رفته-رفته سینماهای اورمیه به جای نوآوری و خلاقیت در جذب بیننده، جای خود را به سالن مراسمات و یا پاركینگ!! می دهند.

در ضمن در این شهر دنبال خانه ها و عمارت های تاریخی نیز نباشید، چون یا مانند خانه "مجیدی افشار" در انحصار بانك است و نمی توان آن را از نزدیك مشاهده كرد و یا مثل خانه "سیاوش دیزج" دور تا دورش را آپارتمان گرفته و شاید یك روز دیگر اثری از آن بنا نباشد، شاید هم بمانند عمارت "فتحی افشار" خرابه بیش از آن برجای نمانده باشد.

قبرستان قدیمی هم نداریم، چون روی اكثرشان، مدرسه ها و ساختمانهای عام المنفعه، ساخته شده است.

از سایر مناطق گردشگری، دیدنی، مذهبی و تاریخی نیز می توان به، خانه انصاری، حمام اتحادیه، قلعه بدلبو (در 14 كیلومتری جاده اورمیه-سرو)، بازار دوشابچی خانا، كاروانسرای شركت نفت، باشی قالا، گؤی تپه (با تاریخی چند هزار ساله)، اسماعیل آغا قالاسی، قلعه دم دم، حیران خانیم قالاسی، امامزاده سراج الدین دیزج تكیه، اژدها بولاغی و ... اشاره كرد.


Şəkil:داغ عسگرآباد قالاسی.jpg

با اوصافی كه شد، شهر اورمیه آن قدر جای دیدنی و گردشگری (اكثراً خدادادی) دارد كه شاید برخی از آنها از قلم افتاده باشد، ولی هدف از نگارش این مطلب، نشان دادن پتانسیل گردشگری، شهر تاریخی و زیبای دیار آذربایجان می باشد تا مسئولین توجه بیشتری نسبت به بهبود موقعیت گردشگری آن داشته و زمینه های لازم را برای جذب هر چه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی فراهم نمایند و نیز جلب توجه خوانندگان محترم، جهت مسافرت به شهر اورمیه می باشد. به طور قطع برخی استانها و كشورها در حسرت داشتن، فقط یكی از آثار و جاذبه های گردشگری اورمیه هستند.

امیدوارم هر وقت راحتان به اورمیه اوفتاد سفری خوش و خاطراتی همیشه ماندگار با خود ره توشه ببرید. موقع خداحافظی از شهر نیز سوغات اورمیه كه همان نقل بیدمشك، حلوی گردویی و عرقیات گیاهی مختلف است را فراموش ننمایید.

- این مطلب در شماره های پایانی همشهری و نیز ویژه نامه نوروز92 نوید آذربایجان در سال 91 چاپ شده است.

یازی تورو :  



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...