خاطیره‌لر دوراغی (حیکایه‌لر)، حسین واحدی‌نین اؤزل بلوقو Hüseyn vahidi-nin özəl bloqu - Hekayələr

محمد صبحدل: ادبیات داستانی حافظه تاریخی مردم است

یازار yazar :حسین واحدى
تاریخ:جمعه 4 دی 1394-07:28

استقبال علاقمندان چگونه بوده است؟

استقبال از انجمن به نسبت ارگانهای موازی فوق العاده متفاوت است. جلسات ما هر هفته با 30-40 عضو حاضر برگزار می شود كه این امر در مقایسه با دیگر جلسات موازی شهر آمار خوبی محسوب می‌شود. البته مشكلاتی هم داریم. گفتم كه مقولات اجتماعی تعریف استاندارد ندارند و خیلی راحت می‌بینیم كه عضو تازه واردی تقاضای قرائت شعر در جلسه را دارد و یا می‌خواهد فعالیت اجتماعی سیاسی‌اش را در قالب انجمن به پیش ببرد كه حساسیت مسئولین امنیتی را شاید تحریك كرده باشد. تا حد امكان سعی كرده ایم فعالیت انجمن را سالم و در حوزه‌ی ادبیات داستانی نگه داریم و به جرأت می‌توان گفت كه انجمن حاضر تخصصی‌ترین جلسه در حوزه‌ی ادبیات داستانی است. این انجمن تولید ادبی خوبی دارد و مطمئن هستم كه در تاریخ ادبی این شهر جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.

 

 این انجمن در اورمیه چه تاثیری بر ادبیات زبان‌های‌ ترکی و فارسی دارد؟

در حوزه‌ی نثر تركی تأثیر این انجمن ملموس است و در شهرستان اورمیه و حتی شهرهای نزدیك بیشتر آنهایی كه به داستان‌نویسی تركی می‌پردازند، یا عضو تحكیه هستند و یا با آن در تعامل‌اند. در این مدت كم قدم‌های مهمی در شناسایی مكتبها و سبكها و تجربیات ادبی داستان‌نویسی تركی برداشته شده است، منتها هنوز قرائت مسئولین از این مقوله امنیتی است و ما به عنوان تنها موسسه‌ی فعال در این حیطه هنوز یك جشنواره ی تخصصی برگزار نكرده ایم. در حوزه‌ی زبان وادبیات فارسی نیز همینطور عضوهایی داریم كه دارای رتبه‌های برگزیده‌ی كشوری هستند و كتاب‌های متعددی منتشر كرده‌اند و نقطه ثقلی برای انجمن محسوب می شوند، اما ادبیات  داستانی نقطه‌ی مغفول مسئولین استان ماست و هنوز اجرای مناسبتی آن در مناسبتهای خاص مد نظر مسئولین است كه این امر آسیبهای فراوان دارد.

 

شما به عنوان یک فعال حوزه ادبیات، کار جدیدی دارید؟

بله، در حال نوشتن رمانی به زبان تركی می‌باشم كه فكر می كنم تا شش ماه آینده تمامش كنم. اثر در فضایی مدرن و بر بستری تاریخی شكل می‌گیرد و نیز با دو سه نفر از دوستان طرح جامع تألیف یك فرهنگ لغت تركی آذربایجانی را ریخته‌ایم كه فكر می‌كنم قدم مهمی باشد. در حوزه‌ی نثر هم كارهای قبلی را ادامه خواهیم داد و من آینده را روشن تر و شفافتر می‌بینم.

 

و سخن آخر؟

ادبیات داستانی اكتشاف مداوم در روح آدمی است. فرصتی برای تجربه و به اشتراك گذاشتن آن. مردمی كه ادبیات داستانی قوی دارند حافظه ی تاریخی قوی دارند و با تجربه ترند. ادبیات داستانی كاركرد زمانبری دارد و در طول زمان در ذهنیت مخاطبان دور خود تأثیرگذار است. آن را به كاركردهای روزمره نكاهیم.  پاسش بداریم تا پاسمان بدارند. وقتی غبار تاریخ وزیدن گرفت و كسانی آنسوی این غبار، هویتی در سطر-سطر روایتهایمان جستجو می‌كنند. از فرصتی كه در اختیارم قرار داده‌اید تشكر می‌كنم.

 

* متنشر شده در شماره 6280 روزنامه همشهری (آذربایجان غربی) – شنبه 31 خرداد



یازی تورو :  



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...