خاطیره‌لر دوراغی (حیکایه‌لر)، حسین واحدی‌نین اؤزل بلوقو Hüseyn vahidi-nin özəl bloqu - Hekayələr

بهرام اسدی: اجرای هدفمندی یارانه‌ها به نشر و چاپ لطمه زد

یازار yazar :حسین واحدى
تاریخ:جمعه 4 دی 1394-06:38

راضی هستید؟

الحمدلله به یاری خداوند بیشتر آثار قلمی خودم را منتشر كردم و به موازات آن آثار متعددی از نویسندگان و شعرای استان و دوستان اهل قلم در مؤسسه انتشاراتی ما به زیور طبع آراسته شد.

 از تاریخچه نشر كتاب در استان آذربایجان غربی چه مواردی را می توانید برایمان بیان كنید؟

از سالهای قبل از انقلاب اطلاع چندانی ندارم. در سالهای بعد از انقلاب، انتشارات رودكی فعالیت می­كرد و هر از چند گاهی كتابی منتشر می­شد. بعدها انتشارات ادیبان بر آن اضافه شد و ناشران بعدی یكی پس از دیگری ظاهر شدند. ولی آنچه شایان ذكر است این است كه به عنوان مثال كتابهایی كه طی 10 سال اخیر تنها در مؤسسه انتشاراتی ما منتشر شده­اند از كل آمار كتابهای قبل از انقلاب بیشتر است.

به نظر شما جذابیت‌ها و سختی‌های نشر كتاب چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

به عنوان یك ناشر هر كتابی را كه آماده چاپ می­كنم احساس شعف و شادی می­نمایم. این حالتی است معنوی و غیر قابل وصف. و اما مشكلات و سختیهای كار هم جای خود دارد. از مراحل اخذ مجوز تا گرانی كاغذ كه اخیراً به ركورد غیرقابل باور رسیده و مشكلات فروش و ... كه تعدادی از آنها مشكلات سراسری ناشران است و تعدادی دیگر دغدغه ناشران این منطقه.

اكثر كتابهایی كه در انتشارات شما چاپ می شود، در چه زمینه ای هستند؟

از آنجایی كه خودم به عنوان یك مؤلف در زمینه تخصصی ادبیات آذربایجانی فعالیت دارم، بیشتر زمینه­ی فعالیت انتشاراتی نیز حول این محور بوده است ولی در كنار آن كتابهایی به موضوعات متنوع و متفاوت نیز به ما ارائه شده­اند و آنها را نیز رد نكرده­ایم. اما محور اصلی فعالیت ما همان است كه ذكر شد.

چه طرح یا ایده‌ای برای گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی در استان یا حتی در سطح كشور دارید؟

مردم دارای ذائقه­های متفاوتی هستند و برای هر ذائقه­ای موضوع خاصی مناسب است. بنابراین كتابها نیز باید دارای موضوعات متفاوت و گوناگونی باشند. مراحل اخذ مجوز كتاب اخیراً تا اندازه­ای تنگ­نظرانه شده است و تعدادی از موضوعات، مجوز نشر نمی­گیرند. گرانی كاغذ مزید بر علت شده است. تعداد زیادی از نمایشگاههای كتاب موضوعی شده­اند و این تعداد كتابخوانها را كاهش می دهد.

سالیانه در چند نمایشگاه كتاب شركت می كنید؟ آیا از نمایشگاهها راضی هستید؟

در نمایشگاههای كتاب استانی تا جایی كه به ما اطلاع­رسانی شده باشد شركت می كنیم. از نمایشگاههای خارج استان چندین مورد در نمایشگاه بین­المللی تهران و چند بار نیز در تبریز حضور داشته­ایم. علاوه بر اینها نمایشگاههای اختصاصی از طرف تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشكیل می­شود كه با آنها نیز همكاری می­كنیم و كتابهایمان در نمایشگاههای آنها به نمایش گذاشته می­شود.

 وضعیت نمایشگاه های كتاب استان را چگونه ارزیابی می نمایید؟

نمایشگاههای كتاب در هر حالت خود خوب و قابل تقدیر هستند. ولی می­توانند خوبتر و مفیدتر نیز شوند.

انتظار شما از مسئولین مربوطه چیست؟

اگر مسئولی اهل كتاب و كتاب خواندن باشد كه خود تكلیف خود را می­داند و در غیر این صورت انتظار و گفتن جای اشكال و ایراد است.

از نظر اقتصادی درآمد نشر كتاب چگونه است؟

در دولتهای قبلی كه كاغذ سهمیه­ای شامل ناشران می­شد وضعیت بد نبود. پس از هدفمندی یارانه ­ها كه اولین مورد آن از سهمیه­ی كاغذ ناشران شروع شد تعدادی از ناشران تعطیل شدند. پس از گرانیهای اخیر كاغذ و سختگیری صدور مجوز نشر، تعداد بیشتری از ناشران، از جمله ناشران استانی تعطیل شدند. چون درآمد نشر به شدت كاهش یافته است و اگر چنین ادامه پیدا كند صنعت نشر زیانهای جبران­ناپذیر خواهد دید.

جنابعالی چه نظر و راهكاری برای مشكلات بعد از نشر كتاب دارید؟

بعد از نشر، باید كتابها به فروش برسد و كتابخوان بتواند كتاب مورد نیاز  خود را به آسانی تهیه و استفاده كند و برای این امر بهترین و نزدیكترین راه، برگزاری نمایشگاههای كتاب است.

 از نویسندگان كتاب چه انتظاراتی دارید؟

نویسندگان، نیازهای امروز جامعه را تشخیص دهند و بر اساس آنها برنامه­ ریزی و تولید آثار كنند.

مقررات نشر كتاب را در كشور چگونه ارزیابی می كنید؟

صدور مجوز نشر، بیش از مقررات و ضوابط نشر، در حال حاضر بیشتر بر اساس نظر شخصی بررس كتاب است و این مسئله مشكلاتی برای مؤلفین و ناشران پیش آورده است.

روزانه چند ساعت مطالعه دارید؟

مطالعه شخصی بنده، در حال حاضر، بیشتر به كارهایی كه به انتشارات تحویل داده شده­اند و نشریات محلی محدود می­شود و در صورت نیاز، كتابهایی را تهیه و مورد مطالعه قرار می­دهم.

 حرف دل؟

كتاب، محصول فكری مؤلف است. مؤلفین دارای افكار گوناگونی هستند. همه­ی افكار قابل احترام و برای خود محترمند. امیدوارم كه همه­ی طیفهای فكری بتوانند افكار خود را منتشر نمایند و جامعه به حدی از بلوغ فكری برسد كه بتواند بهترینها را انتخاب و سرلوحه­ی امور خود قرار دهد و مشكلات نشر برچیده شود.

* این مصاحبه با کمی تلخیص در روزنامه همشهری (آذربایجان غربی) چاپ شده است.

یازی تورو :  



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...